En psykologisk utredning, ibland kallad "basutredning", kan ge svar när ett barn inte lär sig eller utvecklas som förväntad.
Utredningen utgår från en frågeställning som berör ett problem i skolvardagen.
Denna kan vara generell så som ”Varför lär sig inte eleven, trots att han anstränger sig hårt?”, eller specifik, så som ”Kan svårigheterna med inlärning bero på Dyslexi?” eller "Har eleven en ADHD problematik, eller rör det sig om bristande motivation?".
Om bekymren är komplexa och svåra att ringa in, kan frågeställningen utformas i diskussion med oss.
Utredningsarbetet inleds med intervjuer av föräldrar och lärare där kunskap om barnets inlärning och tidigare utveckling inhämtas.
I nästa led genomförs psykologiska testningar, vanligtvis under ett eller två tillfällen om totalt 2 till 5 timmar.
Vi arbetar oftast med en modell där ett generellt begåvningstest administreras först.
Dessa test mäter ett antal centrala kognitiva processer. Resultaten möjliggör att formulera hypoteser kring frågeställningen,
vilka därefter prövas med mer specifika psykologiska eller neuropsykologiska test.
Därefter planeras ett återkopplingstillfälle där slutsatser och rekommendationer läggs fram.
En skriftlig rapport sammanställs där resultat och rekommendationer tydligt framgår.
Vi anstränger oss för att förklara psykologiska begrepp och skriva på vardagssvenska, så att rapporten blir till god nytta för mottagarna.